top of page

Mambo Mambo + Het verbrande huis

Double bill! 30 juni (20.00 uur), Theater Bellevue, Amsterdam.




Likeminds / Princess Isatu Hassan Bangura - Mambo Mambo is een herinterpretatie van een van Afrika's oudste religies, Vodun oftewel Voodoo. Hoewel Vodun vaak wordt geassocieerd met landen als Haïti, is het een West-Afrikaanse religie die in het Caribisch gebied terechtkwam in de tijd van het kolonialisme en de slavenhandel. Deze godsdienst wordt wereldwijd verkeerd begrepen en heeft een negatieve reputatie opgelopen door associaties met het occulte, zwarte magie, mensenoffers, hekserij en satanisme. Zelfs vandaag de dag wordt het gezien als iets dat gevreesd moet worden en onmenselijk is, maar er zit zoveel meer achter deze religie dan je op het eerste gezicht zou denken. Vodun is een onaardse interactie tussen het natuurlijke en het bovennatuurlijke, het is een ervaring die het rationele denken te boven gaat. Mambo zal de uitvoering zijn van de vele gezichten van Vodun.


Via Rudolphi Theaterproducties / Bodil de la Parra - Het Verbrande Huis Bodil komt al haar hele leven in Paramaribo, de stad waar haar vader opgroeide. Ze bezocht zijn geboortehuis aan de Zwartenhovenbrugstraat ontelbare keren. Ze maakte kennis met de ongetrouwde tantes Gus en Pop, sliep onder één klamboe met haar neefjes en leerde haar norse Opa, de apotheker R.L. de la Parra, doorgronden. In het huis kookten haar tantes de heerlijkste gerechten. Samen dansten ze op muziek van Lieve Hugo, terwijl ze beneden in ‘de winkel’ klanten te woord stonden. Maar in de nacht van 14 oktober 2012 brandde het huis, onder het toeziend oog van haar familie, tot de grond toe af. Het enige dat restte was de drempel. In één klap was meer dan een eeuw geschiedenis in rook opgegaan. In Het Verbrande Huis wekt Bodil de la Parra het huis en haar bijzondere Surinaamse familie weer tot leven. Een persoonlijk verhaal dat zijn licht laat schijnen op de Nederlands-Surinaamse geschiedenis.


“De la Parra’s ontwapenende eerlijkheid ontroert en verbaast.” – NRC


“Relevant, urgent, prachtig verteld en mooi geregisseerd door Wimie Wilhelm” – Scènes


(let op: tijdens deze double bill worden fragmenten uit de voorstelling gespeeld)



bottom of page