Swart Gat/ G̶o̶u̶d̶e̶n̶ ̶E̶e̶u̶w̶ (Dunguu olo - katibo-ten)

Van 17 juni, (19 juni première) t/m 1 juli, Keti Koti maand, is de theatrale installatie te bezoeken in het Plein Theater en van 7 juli t/m 18 juli in het Bijlmer Parktheater. Daarna is de installatie te zien in Theater Zuidplein in Rotterdam van 30 juli t/ m 3 augustus. Tickets? Klik hier.


Swart Gat/ Gouden Eeuw (Dunguu olo - katibo-ten) is een theatrale installatie over het Amsterdams slavernijverleden en de Marroncultuur uit Suriname. Het concept is van Tolin Erwin Alexander, Berith Danse en vormgever Bartel Meyburg. De theatrale installatie, die nog niets aan urgentie heeft verloren, is verder afgemaakt en start weer in de zomer van 2021!

Met Swart Gat/ Gouden Eeuw willen Tolin Erwin Alexander en Berith Danse de aandacht vestigen op een onderbelicht onderdeel van de Nederlandse cultuur en geschiedenis, die van de Marrons.


De Marrons stammen af van West-Afrikanen die zich in Suriname wisten te bevrijden van slavenhandelaren. Ze vluchtten naar de Amazone en vestigden zich in harmonie met de omgeving. De theatrale installatie toont wijsheden vanuit Marrons perspectief als hun visie op vrijheid, geneeskrachtige planten en omgaan met de dood, in relatie tot de actualiteit van vandaag.


Voor Berith Danse is Swart Gat/ Gouden Eeuw het zevende project in de afgelopen 18 jaar over het Nederlands Slavernijverleden: “Nu het Rijksmuseum – eindelijk – een grote overzicht tentoonstelling over het Nederlands Slavernijverleden opent, willen wij met Swart Gat/ Gouden Eeuw het licht schijnen op een meer specifiek onderdeel van de geschiedenis in Suriname, namelijk die van de vrijheidsstrijders Marrons. Via de kunst van performance, theater en verbeelding openen we inzichten in de subtiele werking van uitsluiting door het mainstream denken en de diepgewortelde apartheid die hieruit voorkomt.”


In de installatie ben je alleen en loop je je eigen pad. In het labyrint neemt theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander je mee naar zijn geboortegrond in de Amazone van Suriname.


Over de makers:

Tolin Erwin Alexander, van origine Marron uit Suriname, is theater en filmmaker (IDFA Documentaire Stones Have Laws 2018 en Lofzang op de Vrijheid – Suriname 2018). Zijn werk wordt getypeerd door het zichtbaar maken van de cultuur van de Marrons in Suriname en daarbuiten via theater en documentaires. Ook is hij als artistiek director betrokken bij diverse kunst- en cultuurfestivals en events op nationaal en internationaal niveau, zoals Literaire Festivals, Carifesta, Moengo Festival en Fiesta del Fuego.


Berith Danse is naast directeur van Plein Theater ook theatermaker en natuurgeneeskundige. Vanaf 2001 deed Berith Danse al een diepgaand onderzoek naar het Nederlands Slavernij verleden in Suriname, Ghana, Senegal, Amsterdam en Zeeland en de culturele bronnen die verwijzen naar het waargebeurde verhaal. Eerdere theatertentoonstellingen over dit onderwerp van Berith Danse zijn onder andere Slavernij Moment Nu in Amsterdam (2003), Zeeuws Slavernij Moment in Zeeland (2005), Slavernij Labyrint op het Keti Koti (2008), Amsterdam; De Swarte Bocht in Amsterdam (2013) en De Voyage of the Hasten Slowly in Amsterdam (2016).


Credits:

Concept en makers: Tolin Erwin Alexander en Berith Danse

Vormgeving en concept: Bartel Meyburg

Video- design: Ramon Coelho

Spelers op video: Ruth Alexander Sotong, Giovanni Smit

Voice over: Tolin Erwin Alexander

Talking Trees installatie: Bert Barten

Rekwisieten: Monique Koster en Richard Neef

Filmfragmenten: Lonnie van Brummelen, Siebren de Haan en Dwight Sergio Samson

Showcontrol: Jeffrey Steenbergen

Advies Botanie: Tinde van Andel

Productie: Stefan Sokop

Campagnebeeld en ontwerp: Studio Matusiak

Foto's: Eddy Wenting

Productie: PLEIN THEATER


Met dank aan: Fonds voor Oost, Mondriaan Fonds, Dutch Culture, de Nederlandse Ambassade in Suriname, VSB-fonds, Fonds Cultuurparticipatie, Amsterdams Fonds voor de Kunst, BNG Cultuurfonds en Gemeente Amsterdam Stadsdeel Oost