29 juni (20:00 uur), Bijlmer Parktheater, Amsterdam
“If you talk about the track record of a person, company, or product, you are referring to their past performance, achievements, or failures in it.”
23 juni 2022 opent het Tropenmuseum de tentoonstelling Onze Koloniale Erfenis. Een tentoonstelling over de geschiedenis en erfenissen van kolonialisme en slavernij. Maar wat betekent dit koloniale verleden voor jongeren vandaag de dag? Gaat het dekoloniseren wel snel genoeg? Of hebben we iets anders nodig om als samenleving verder te gaan?
De jonge spelers van DEGASTEN reageren met Track Record op deze tentoonstelling. Maker Sheralynn Adriaansz is met hen op zoek gegaan naar hun eigen sporen en activistische vuur, in een tijd waarin het verhitte identiteitsdebat onze samenleving in de greep houdt.
In Track Record wordt het publiek middels drie ‘tracks’ meegenomen in een poëtisch onderzoek, waarin muziek, tekst en beweging ruimte maken voor spiritualiteit.
# 1 Think Een kijkje in het vooronderzoek.
# 2 Play Op een kwetsbare en krachtige wijze wordt de Nederlandse geschiedenis midden in het nu geplaatst.
# 3 Talk Sheralynn Adriaansz X Het Tropenmuseum
Een inzicht in de samenwerking, met wisselende gasten en interactie met het publiek.

Credits
Concept & Creatie: DEGASTEN Cast: Noa van Dun, Sharayla Flissinger, Amary Bahia Hoen, Naomi Landman, Tizea Looijen, Oudail el Omari, Rosalie van Wamel Artistieke Coördinatie en Eindregie: Sheralynn Adriaansz Muziek: DJ LOVESUPREME Scenografie/kostuums: Gerbrand Bos Lichtontwerp: Mirko Lazović Choreografie: Ser Sebico & Juersson Hermanus Maskers: Eva Beeldsnijder Tekst: Melissa Knollenburg Decor: Thiadmer van Galen Dramaturgisch advies: Maarten van Hinte Stage speltraining: Steven Dinkgreve Productie: Vanessa Lagadeau PR: Zora de Vos en Aike Jansen Campagnebeeld: Sharon Jane & Sérgio Orfeo Artistieke Leiding: Rutger Esajas Zakelijke Leiding: Sènami Awunou Met dank aan: Narjiss Ben Ali, Arjan van Hesteren, Maya Jaber, Het Tropenmuseum, Meervaart Studio, Broedplaats de Vlugt
Over Sheralynn Adriaansz
Sheralynn Adriaansz (1990) maakt theatervoorstellingen en performances, leidt gesprekken en is workshopdocent. Sheralynn haar voorstellingen zijn vaak theatrale vertellingen waarin ze met een vleugje humor, kritisch kijkt naar maatschappelijke kwesties. Hierbij zet Adriaansz haar persoonlijke verhaal in, om grote maatschappelijke kwesties aan te kaarten.
Zij heeft trajecten gevolgd bij DEGASTEN, Bijlmer Parktheater, Speeltheater Holland en Likeminds – De Factory. De afgelopen jaren ontwikkelde Adriaansz zich verder als theatermaker en produceerde de voorstellingen ‘Black Privilege’ voor Amsterdam Fringe, en ‘Naar Kisondela’ en ‘We dachten aan jou’ voor Over het IJ Festival/Likeminds. Met de voorstelling ‘BEIGE’ (Likeminds) stond Adriaansz afgelopen juli (2019) op Over het IJ festival. In deze voorstelling zoekt zij verbinding met de cultuur van haar Tanzaniaanse en Surinaamse voorouders. In februari en maart 2022 (eerder uitgesteld wegens Corona) stond Sheralynn met de nieuwe versie van de voorstelling Beige in de Nederlandse theaters.
Dit is de eerste productie die ze bij DEGASTEN maakt. Sinds september 2021 is ze verbonden aan DEGASTEN om een eigen productiegroep te leiden. Deze productie, onder begeleiding van artistiek leider Rutger Esajas, is tot stand gekomen in samenwerking met het Tropenmuseum.